کد مطلب:120249 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:409

تقوی با تفکر و جهان بینی صحیح















مساله ی تقوی با تفكر و جهان بینی صحیح، معنی تمام و كامل خود را پیدا می كند. این طور نیست كه انسان بتواند در پرتو تنها یك سلسله اعمال بریده از تفكر و جهان بینی صحیح، دارای آن پوشش دفاعی معنوی (تقوی) باشد، بلكه افراد متقی در مرحله ی نخست، تفكر صحیح و جهان بینی عمیقی دارند كه پوشش دفاعی معین را در آنان بوجود می آورد.

در خطبه ی «همام» می خوانیم:

عظم الخالق فی انفسهم، فصغر ما دونه فی اعینهم.

این خطبه كه درباره ی صفات متقین است، نشان می دهد كه یكی از ریشه های تقوی، این اصل است كه: «آفریدگار در دیده ی آنان عظیم است». چه كسی می تواند در برابر امواج خروشان شهوت و غضب و حب جاه، ماندن كوه بایستد؟ روشن است، كسی كه به عظمتی متصل و مربوط باشد، كه دل را مطمئن گرداند در غیر این صورت، نمی تواند مقاومت كند. چه كسی می تواند در برابر هزاران تمنا و هوس دلفریب، دینش را نبازد؟ آن كسی كه به عمظت الهی متصل باشد. مصداق اتم آن در زمان ما، امام بزرگوارمان می باشد. ایشان وقتی رئیس جمهوری معزول و فراری را نصیحت می كرد، گفت: آقای فلانی، ریاست جمهوری چیست؟ مثل پدری كه بچه اش را نصیحت می كند و او را از خاك بازی می دارد. چه كسی می تواند این گونه قاطع حرف بزند؟ كسی كه بستگی به عظمت خدا داشته و عظمت الهی، وجودش را پر

[صفحه 5]

كرده باشد، در غیر این صورت، انسان سقوط خواهد كرد. فرد با تقوی، این عظمت را می بیند و متصل بدان می گردد و چون نور این عظمت را كه والاتر و روح بخش تر از هر نوری است می بیند، نورهای ضعیف در مقابل او ارزش و بهای خود را از دست می دهند، همانطور كه یك شمع در برابر خورشید چیزی به حساب نمی آید.

باز در خطبه ی 182 می فرماید:

فاتقوا الله الذی انتم بعینه و نواصیكم بیده و تقلبكم فی قبضته.

ببینید امیرالمومنین علی علیه السلام، انسان را به كجا می برد و چگونه اورا تربیت می كند و چه دیدگاههای عظیم و وسیعی را به او نشان می دهد:

تقوی پیشه كنید و از خدا پروا كنید، آن خدای یكه شما زیر نظر او و در پرتو عنایت او زنده هستید و موی پیشانی و مركز حركت شما به دست اوست.

بنابر سخن دیگر آن حضرت در دعای كمیل:

و لا یمكن الفرار من حكومتك.

كجا می روید كه زیر پوشش عنایت ازلی نباشید؟ آیا ممكن است انسان از حكومت و حاكمیت خدا فرار كند؟ گردش حركت شما در قبضه ی قدرت و اراده ی اوست. شما فكر می كنید آنها كه از ایران گریختند، از زیر قدرت و حكومت خدا فرار كردند؟ آیا می توانند از خشم و قهر الهی در امان باشند و سرانجام كیفر كار خود را نبینند؟

امام با این دیدگاه وسیع، انسان را متصل به ابدیت و قدرت بی نهایت خدا می كند و می فرماید: ای انسان تو وابسته به خدا هستی. به كوچكی و ضعف خود نگاه مكن و از كوه مشكلات و انبوه دشمنان و فراوانی امكانات مخالفین نهراس، چرا؟ چون هر كس تقوی پیشه كند، بمانند آن نهر كوچكی است كه به دریا مصتل شده و دریا می شود. ای مردم با تقوی، هنگامی كه همه ی دریچه های مادی به سوی شما بسته شده و همه ی دشمنان با هم علیه شما متحد شده اند، خداوند راه نجات و خروج برایتان قرار می دهد و در هنگامه ی تاریكی ها برای شما نور می آفریند.

شما نگاه كنید، در این مدت كم كه از انقلاب اسلامی ایران می گذرد و با این همه توطئه ها و مشكلاتی كه هر یك از آنها برای نابودی هر انقلابی كافی است، هر كدام از مسئولین مملكتی كه هیچ گونه تجبه قبلی در این گونه امور نداشته ان د، چگونه موفق شده اند جامعه را اداره كنند. مملكتی كه هزارها مستشار خارجی داشت و

[صفحه 6]

همه ی كارها زیر نظر و فرمان آنان انجام می گرفت، این ملت پس از انقلاب، همه را بیرون ریخت و این جوانان و افرادی كه از متن جامعه اسلامی برخاسته اند، تمام كارها را بدست گرفتند و در سخت ترین شرایط توانستند چرخ مملكت را به گردش در آورند. در حالی كه یك جنگ چند روزه، امور هر كشوری را به اختلال می كشاند و اوضاع آن را نابسامان می كند. با این جنگی كه نزدیك دو سال است ادامه دارد، همه ی شما شاهدید كه ارزاق و وسایل زندگی، شاید بیش از گذشته در خانه ها پیدا شود. علت چیست؟ امیرالمومنین ( ع) می فرماید:

و اعلموا انه من یتق الله یجعل له مخرجا من الفتن و نورا من الظلم

این نور از كجاست؟ این ارشادات و اشراقات الهی است كه بر این مردم می تابد و آنها از ماین این كوره راهها و معضلات، راه مستقیم را پیدا می كنند


صفحه 5، 6.